Therkel |
Wysłany: Pon 15:21, 02 Cze 2008 Temat postu: Mylla |
|
Gra wywodzi się już ze Starożytności (w Starożytnym Rzymie nosiła nazwę "merels"), ale największą popularnością cieszyła się w średniowieczu. Odnalezione na terenach aktywności Wikingów egzemplarze gry składał się z 18 pionów w dwóch kolorach, planszy z 24 polami (zazwyczaj na odwrocie planszy do hnefatafl) oraz nierzadko sześciennej kości. Dokładnie nie wiadomo jaką nazwą Wikingowie określali tę grę, natomiast obecnie Islandczycy nazywają ją "mylla", czyli "młynek". Również nie do końca wiadomy jest sposób rozgrywki, można jedynie domniemywać, iż była ona bardzo podobna do dzisiejszej.
Zasady gry (wg www.kurnik.pl)
Gra rozgrywana jest na planszy składającej się z 24 pól (zazwyczaj okrągłych), rozmieszczonych na bokach trzech kwadratów różnej wielkości (duży, średni, mały), z których każdy kolejny umieszczony jest w poprzednim.
Ryc. 1. Plansza do gry w Mylla (młynek).
Początkowo każdy z dwóch graczy dysponuje na ręku 9 pionami; jeden koloru białego, drugi - czarnego.
Jako pierwszy ruch wykonuje grający pionami białymi, umieszczając na dowolnym polu swój pion, po czym gracze wykonują na zmianę kolejne ruchy umieszczając swoje piony na wolnych polach planszy.
Kiedy gracze pozbędą się z rąk wszystkich pionów, wykonanie ruchu polega na przestawieniu wybranego ze swoich pionów znajdujących się na planszy na sąsiednie wolne pole.
W przypadku, kiedy graczowi pozostają na planszy tylko trzy piony, może on przestawiać wybrane ze swoich pionów na jakiekolwiek wolne pola, nie koniecznie sąsiednie.
Zarówno podczas ustawiania pionów na planszy jak i przesuwania ich istnieje możliwość bicia pionów przeciwnika. Ułożenie pionów na trzech polach leżących na tej samej linii (poziomej lub pionowej) i połączonych ze sobą odcinkami to tzw. młynek. Gracz, który w skutek przesunięcia lub ustawienia swojego pionu zrobi młynek, usuwa z planszy dowolny pion przeciwnika, który nie należy do żadnego młynka (jeśli wszystkie piony przeciwnika należą do jakiegoś młynka, usuwa dowolny). Usunięty pion nie powraca nigdy do gry. Jeśli w jednym ruchu gracz utworzy podwójny młynek, z planszy usuwane są dwa piony przeciwnika.
Ryc. 2. Młynki.
Koniec gry następuje w sytuacji, kiedy jeden z graczy pozostaje z dwoma pionami na planszy lub nie może wykonać dozwolonego ruchu (jest zablokowany, tzn. wszystkie pola sąsiednie z polami, na których stoją jego piony, są zajęte). Jego przeciwnik odnosi wtedy zwycięstwo. Koniec może również nastąpić, kiedy trzykrotnie powtórzy się sytuacja na planszy - następuje wtedy remis.
Pograć można oczywiście na kurniku (po uprzedniej rejestracji i/lub logowaniu).
Wspomniane wcześniej kości mogły być używane do odmiany gry w której o ruchu decydował rzut kością, np. numer parzysty pozwalał na ruch, numer nieparzysty oznaczał stratę kolejki.
Źródła:
http://www.ravensgard.org/prdunham/ngames.html
http://www.regia.org/games.htm
http://members.aol.com/farisles/guilds/merels.htm
http://www.kurnik.pl/mlynek/zasady.phtml |
|