YGGDRASILL THING
forum Drużyny Yggdrasill, dotyczące szwedzkich wikingów z X-XI w.
» FAQ
» Szukaj
» Użytkownicy
» Grupy
» Galerie
» Rejestracja
» Profil
» Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
» Zaloguj
Forum YGGDRASILL THING Strona Główna
->
Gry i zabawy
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Witamy na Forum!
----------------
WSTĘP
Forum ogólne
Targowisko
Archeologia Doświadczalna
----------------
Ubrania z epoki
Uzbrojenie z epoki
Ubrania kobiece
Ubrania męskie
Ozdoby, dodatki i drobne elementy strojów
Pozostałe elementy strojów
Buty
Szyjemy :)
Tkaniny
Rzemiosło
Obozowisko
Kuchnia we wczesnym średniowieczu
Gry i zabawy
Historia, literatura i kultura
----------------
Zagadnienia historyczne
Literatura
Życie codzienne Skandynawów
Wczesnośredniowieczna geografia Szwecji
Dawna muzyka, tańce i pieśni
Pozostałe
Zielarstwo i szamanizm
Szwedzkie miasta wikingów
TDW-III-EDYCJA
Regiony odtwórstwa wczesnego średniowiecza spoza Szwecji
----------------
Ludy skandynawskie
Ludy słowiańskie
Norwegowie
Rusini
Pomorzanie
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Therkel
Wysłany: Pon 13:29, 16 Cze 2008
Temat postu: znalezisko archeologiczne
Ryc. Fragment planszy do Mylla z Gokstad (Per duChailu).
Źródło:
http://www.ravensgard.org
Therkel
Wysłany: Pon 15:21, 02 Cze 2008
Temat postu: Mylla
Gra wywodzi się już ze Starożytności (w Starożytnym Rzymie nosiła nazwę "merels"), ale największą popularnością cieszyła się w średniowieczu. Odnalezione na terenach aktywności Wikingów egzemplarze gry składał się z 18 pionów w dwóch kolorach, planszy z 24 polami (zazwyczaj na odwrocie planszy do
hnefatafl
) oraz nierzadko sześciennej kości. Dokładnie nie wiadomo jaką nazwą Wikingowie określali tę grę, natomiast obecnie Islandczycy nazywają ją "mylla", czyli "młynek". Również nie do końca wiadomy jest sposób rozgrywki, można jedynie domniemywać, iż była ona bardzo podobna do dzisiejszej.
Zasady gry
(wg
www.kurnik.pl
)
Gra rozgrywana jest na planszy składającej się z 24 pól (zazwyczaj okrągłych), rozmieszczonych na bokach trzech kwadratów różnej wielkości (duży, średni, mały), z których każdy kolejny umieszczony jest w poprzednim.
Ryc. 1. Plansza do gry w Mylla (młynek).
Początkowo każdy z dwóch graczy dysponuje na ręku 9 pionami; jeden koloru białego, drugi - czarnego.
Jako pierwszy ruch wykonuje grający pionami białymi, umieszczając na dowolnym polu swój pion, po czym gracze wykonują na zmianę kolejne ruchy umieszczając swoje piony na wolnych polach planszy.
Kiedy gracze pozbędą się z rąk wszystkich pionów, wykonanie ruchu polega na przestawieniu wybranego ze swoich pionów znajdujących się na planszy na sąsiednie wolne pole.
W przypadku, kiedy graczowi pozostają na planszy tylko trzy piony, może on przestawiać wybrane ze swoich pionów na jakiekolwiek wolne pola, nie koniecznie sąsiednie.
Zarówno podczas ustawiania pionów na planszy jak i przesuwania ich istnieje możliwość bicia pionów przeciwnika. Ułożenie pionów na trzech polach leżących na tej samej linii (poziomej lub pionowej) i połączonych ze sobą odcinkami to tzw. młynek. Gracz, który w skutek przesunięcia lub ustawienia swojego pionu zrobi młynek, usuwa z planszy dowolny pion przeciwnika, który nie należy do żadnego młynka (jeśli wszystkie piony przeciwnika należą do jakiegoś młynka, usuwa dowolny). Usunięty pion nie powraca nigdy do gry. Jeśli w jednym ruchu gracz utworzy podwójny młynek, z planszy usuwane są dwa piony przeciwnika.
Ryc. 2. Młynki.
Koniec gry następuje w sytuacji, kiedy jeden z graczy pozostaje z dwoma pionami na planszy lub nie może wykonać dozwolonego ruchu (jest zablokowany, tzn. wszystkie pola sąsiednie z polami, na których stoją jego piony, są zajęte). Jego przeciwnik odnosi wtedy zwycięstwo. Koniec może również nastąpić, kiedy trzykrotnie powtórzy się sytuacja na planszy - następuje wtedy remis.
Pograć można oczywiście na
kurniku
(po uprzedniej rejestracji i/lub logowaniu).
Wspomniane wcześniej kości mogły być używane do odmiany gry w której o ruchu decydował rzut kością, np. numer parzysty pozwalał na ruch, numer nieparzysty oznaczał stratę kolejki.
Źródła:
http://www.ravensgard.org/prdunham/ngames.html
http://www.regia.org/games.htm
http://members.aol.com/farisles/guilds/merels.htm
http://www.kurnik.pl/mlynek/zasady.phtml
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
subMildev
free theme by
spleen
&
Programosy
Regulamin