 |
YGGDRASILL THING forum Drużyny Yggdrasill, dotyczące szwedzkich wikingów z X-XI w.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Therkel
Prawomówca / Skarbnik / Starszyzna
Dołączył: 05 Gru 2007
Posty: 1061
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gliwice Płeć: mąż
|
Wysłany: Wto 19:54, 08 Sty 2008 Temat postu: Halatafl |
|
|
Historia.
Halatafl jest kolejną wczesnośredniowieczną grą wikińską, będącą tym razem mieszanką reguł hnefatafla oraz starożytnego alquerque, chociaż nie ma pewności, że taka właśnie jest jej geneza. Nazwa gry w wolnym tłumaczeniu to „kłuta, dziurawa plansza”, jako że używano planszy 7x7 pól z rozmieszczonymi na przeciwnych połowach białymi i czerwonymi pionkami wtykanymi w specjalne otwory.
Ryc. 1. Znaleziona w miejscowości Ballinderry w irlandzkim hrabstwie West Meath plansza do halatafla.
Zasady gry.
I znowu jak w przypadku gier typu hnefatafl pojawia się problem z rekonstrukcją zasad gry. Wiadomo, że na pewno nie można było wykonywać ruchów do tyłu, za wyjątkiem bicia, które odbywa się na zasadzie przeskakiwania jak w warcabach nad pionkiem i lądowania na wolnym polu za nim. Prawdziwym problemem okazują się jednak tajemnicze przekątne udokumentowane na kamieniu runicznym z Ockelbo.
Ryc. 2. Fragment kamienia runicznego z Ockelbo.
Właśnie stąd tak często niektórzy sugerują, iż pionki można poruszać dodatkowo także skośnie, ale tylko po tych liniach. Jednak jak się okazuje, gra staje się wtedy chaotyczna i nieprzewidywalna.
Ryc. 3. Ustawienie pionków na planszy.
Dlatego najlepszym rozwiązaniem wydaje się być przyjęcie następujących reguł:
- pionki mogą poruszać się o jedno pole na turę do przodu (czyli w kierunku połowy przeciwnika) lub na boki, natomiast niedozwolony jest ruch do tyłu lub ruchy skośne
- drugim sposobem poruszania się pionków jest zawsze przymusowe bicie, tj. przeskoczenie własnym pionkiem nad sąsiadującym pionkiem przeciwnika i lądowanie na pustym polu dokładnie po drugiej jego stronie, przy czym w jednej turze można wykonać więcej niż jedno bicie tym samym pionkiem; trzeba również pamiętać, że można zbijać również do tyłu
- zaczynają białe od przesunięcia pionka na środek planszy, po czym czarny pion go zbija, co z kolei skutkuje biciem białych itd.
- zwyciężyć można na 3 sposoby: zbijając wszystkie pionki przeciwnika, docierając swoim pionkiem do jednego z rogów planszy na połowie przeciwnika oraz blokując go całkowicie lub w taki sposób, iż nie będzie miał innej możliwości niż wejść na jeden z własnych narożników, co zawsze oznacza przegraną (podczas bicia więcej niż jednego pionka przeciwnika można przejść przez własny narożnik, co nie skutkuje porażką, jeśli tylko nie zakończymy na nim ruchu; analogicznie przejście przez narożnik, ale na połowie przeciwnika nie daje wygranej).
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
GRA PC!
[link widoczny dla zalogowanych]
Ale najpierw trzeba zainstalować pakiet gier Zillions of Games 2.0:
[link widoczny dla zalogowanych]
Aby pograć w halatafla trzeba otworzyć w programie plik Halatafl.zrf.
W przypadku pewnych trudności z uruchomieniem gry proszę wysłać do mnie pw (poniżej ) najlepiej od razu ze swoim adresem email.
Ostatnio zmieniony przez Therkel dnia Śro 8:43, 18 Cze 2008, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|